Je kunt in je dagelijks leven, in welke rol dan ook (mantelzorger, partner, collega) gevoelens van eenzaamheid ervaren. Je staat er alleen voor of je hebt weinig sociale contacten.

Bepaalde levensgebeurtenissen vragen soms tijd om bij stil te staan en het verlies te verwerken. Anderen gaan door met hun leven, maar jij blijft nog even bij dat moment. Je bent nog niet zover om de draad weer op te pakken. Je kunt je dan soms eenzaam voelen. Er zijn verschillende soorten eenzaamheid waarmee je te maken kunt krijgen, zoals bijvoorbeeld sociale, innerlijke en emotionele eenzaamheid.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor je leven en om een keuze te maken hoe je met eenzaamheid omgaat. Na afweging van wat eenzaamheid je oplevert en wat je ermee verliest, kun jij beslissen dat je dit anders wilt en een verandering bereiken.

Tijdens de themabijeenkomst Mantelzorg en eenzaamheid kregen de bezoekers een toneelscené met drie vrouwen die ieder afzonderlijk wat vertelden over hun eenzaamheid en wat dit met hen deed. Sommige bezoekers herkenden het gevoel van eenzaamheid, anderen gaven tips hoe je met eenzaamheid kunt omgaan of hoe je eenzaamheid kunt voorkomen. Na de nabespreking en de discussie gingen de bezoekers door middel van het Eenzaamheidsspel met elkaar in gesprek, met een lach en een traan. De volgende themabijeenkomst is op 12 maart en gaat over Mantelzorg en Verlies.