Bianca Oomens is nu anderhalf jaar coördinator bij Senior Service. Sinds 1995 ondersteunt deze organisatie senioren en mantelzorgers, zodat zij prettig thuis kunnen blijven wonen met net dat beetje extra hulp. Voor mensen die Senior Service inschakelen, is Bianca een vast aanspreekpunt in deze buurt. Zij is bereikbaar voor allerlei soorten vragen en wensen en zoekt daarvoor een passende medewerker die de cliënt verder kan helpen. Het maakt niet uit of het gaat over begeleiding thuis of in een verpleeghuis. Senior Service is een particuliere organisatie, die je zelf tegen betaling kunt inhuren. Dit kan eventueel via uw persoonsgebonden budget.

Eerste kennismaking

“Mijn eerste contact met een cliënt begint met een kennismakingsgesprek. Iemand die hulp nodig heeft, het maakt niet uit op wat voor gebied. Ik kom bij de mensen thuis om samen te overleggen wat voor behoefte de cliënt heeft en de situatie te beoordelen.” vertelt Bianca. Zij komt zelf niet uit de zorg, maar heeft praktijkervaring opgedaan. Zij zorgt voor haar beide ouders die dementie hebben. Nu is het voor ouderen een lastige tijd om dingen te regelen. Het persoonlijke contact is voor hen een gemis. Een telefoongesprek is niet altijd goed te verstaan.

Luisteren naar de behoefte

Bianca merkt altijd weer dat er een stukje opluchting komt bij de mantelzorger en de cliënt als Senior Service bij hen komt bijspringen. Deze week kunnen de ouderen hen niet nodig hebben, maar misschien is dat volgende week wel het geval. “Als je een vitale oudere bent, heb je geen hulp en zorg nodig”, vertelt Bianca. “Een ziekte of ongelukje kan ervoor zorgen dat de cliënt en de mantelzorger opeens hun leven opnieuw moeten gaan inrichten. Wij kunnen hen behulpzaam zijn, omdat de ouderen bij ons terecht kunnen met allerlei vragen en wensen. Belangrijk is om uit te zoeken wat de echte behoefte is. Zo komen we in verpleeghuizen om met een bewoner een spelletje te doen. De ene keer gaan we met de cliënt boodschappen halen, met net dat koekje die de cliënt zelf lekker vindt. De andere keer koken de medewerker en de cliënt samen dat gerecht waar cliënt zin in heeft. De medewerker blijft bij de cliënt terwijl deze de maaltijd opeet en brengt zo een stukje gezelligheid.”

 Menselijke maat

Je kunt Senior Service minimaal 2 aaneengesloten uren inhuren tot dagelijks 24 uur per dag. Ook is de organisatie in te huren voor de nacht om te waken of te slapen. Voor de cliënt is Senior Service dan de laatste strohalm om nog thuis te kunnen blijven wonen.

“Je hebt voor jezelf een plaatje van de bewoner van een verpleeghuis. Blijkt er opeens een heel sportieve man naar buiten te komen, die dominee is geweest. Hij heeft veel interesse in de natuurgeneeskunde. Dan ga ik op zoek naar een medewerker die ook belangstelling heeft voor de natuur. Het is kijken naar wat passend is voor de cliënt, want de menselijke maat staat voorop. Je wilt dat de belevingswereld van de medewerker en van de cliënt dicht bij elkaar liggen. Dat is juist onze kracht.”

Kwaliteit van leven

Juist ouderen met een goed pensioen hebben een spaarpot. Hiermee kunnen zij kwaliteit van leven kopen. “Onlangs hadden wij een cliënt die eigenlijk niet meer alleen kon wonen. Onze medewerker kwam ’s ochtends bij hem om te zorgen dat hij op tijd naar de dagbesteding ging. ’s Middags ving de

medewerker hem op van de dagbesteding en zorgde voor hem. Het is fijn om te zien dat wij zo voor de cliënt het leven wat lichter kunnen maken. Zelf herken ik veel uit mijn werk. Zo zie je soms de wanhoop van de mantelzorger omdat het te veel wordt. Je laat mensen niet in de steek. Dat gevoel is nodig om te kunnen zorgen. Als de familie op afstand is, loop je nog wat harder. Als wij het niet doen, wie doet het dan wel? Het verhaal van de mens achter de cliënt en de mantelzorger raakt je.”

 Omkijken naar de mensen

In deze coronatijd werkt Bianca vanuit huis en dat zorgt voor wat meer afstand. Haar zorg is dat het bedrijf naar al haar cliënten omkijkt en hen erbij betrekt. “Als een medewerker ziek is, zorg ik voor een vervanger en zorg dat er wordt gedaan wat er gedaan moet worden. Als een cliënt in een verpleeghuis gaat wonen, groeien wij daarin mee. We kunnen de cliënt daar opzoeken en blijven zo betrokken bij de familie.” Als zij haar werk niet goed doet, dan wil Bianca dat graag weten. Dat geeft haar de mogelijkheid er wat aan te doen. “Voor ons is het van belang dat de cliënt met een goed gevoel uit bed stapt en dat deze het fijn vindt dat Senior Service die dag komt. “

Soorten zorg

Zorg kun je op twee manieren regelen: via een persoonsgebonden budget (pgb) of zorg in natura. Met een persoonsgebonden budget bepaal je zelf wie jou zorg geeft. Bij zorg in natura bepaalt de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor wie je zal verzorgen of ondersteunen. Een persoonsgebonden budget is een geldbedrag dat je toegewezen krijgt. Daarmee kun je zelf de zorg regelen die je nodig hebt. Je geeft verantwoording over hoe je dit bedrag hebt besteed. Senior Service kan ook advies en ondersteuning geven bij bijvoorbeeld het aanvragen van een persoonsgebonden budget.

Wil je meer informatie over Senior Service? Klik dan op deze link: Senior Service

Of neem rechtstreeks contact op met Bianca Oomens ede@seniorservice.nl of 0627 299 139

© Mantelzorgtrefpunt.nl